Back to projects
1994, 1997, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 / Komunikácia, Kultúra

Až kam…

O PROJEKTE

1994 – nám. SNP, Bratislava, 1997 – 2003 Ružomberok (sprievodné podujatia Medzinárodných sympózií papiera), 1997 – Pezinok (sprievodné podujatie k výstave Common Space), 1999 – Pezinok (sprievodné podujatie k Neviditeľnej výstave), 2000 – Až kam – New Age, Danubiana, Bratislava, 2001 – Varšava (sprievodné podujatie medzinárodného výtvarného projektu Art barbakan 2001 v historickom centre Varšavy, súčasťou programu bola výstava Možnosti papiera), 2002 – Červený kameň, Častá, 2004 – Divadlo Aréna, Bratislava

Až kam… je možné rozvinúť vzťah odevu, objektu a nositeľa a Až kam môžeme a dokážeme zájsť v experimentovaní s použitím nových výtvarných výrazových prostriedkov. Projektov sa zúčastnili profesionálni slovenskí výtvarní umelci tvoriaci v umeleckých oblastiach textilnej, odevnej, ale tiež sochári, sklári, šperkári a scénickí výtvarníci. Silvia Fedorová, Júlia Kunovská, Miroslav Brooš, Soňa Sadilková, Lívia Slížová, Ildikó Dobešová, Erika Trnková, Jozef Bajus, Michaela Klimanová -Trizuljaková, Milota Havránková, Aleš Votava, Anna Daučíková, Ondrej Rudavský, Zuzana Piussi a ďalší. Pre umelcov predstavovali tieto prezentácie výzvu, pri ktorej bola jediným obmedzením realizovateľnosť originálneho výtvarného nápadu, návrhu alebo myšlienky.

PREČÍTAŤ SI VIAC O PROJEKTE

Prehliadky Až kam nadväzovali na výstavy Dizajn odevu a šperku, ktoré sa niekoľkokrát uskutočnili od polovice 80-tych rokov v Inštitúte priemyselného dizajnu v Brne, ale napríklad aj na zámku v Mikulove a vo Valticiach. Prvá prehliadka Až kam sa uskutočnila v roku 1994, na námestí SNP v Bratislave, v piatok 15. apríla o 15.00 hodine. Zámer ozvláštniť obyčajný piatok a na chvíľu zastaviť uponáhľaných a unavených obyvateľov mesta na konci pracovného týždňa sa vydaril.

Performance Až kam – New Age sa v roku 2000 uskutočnila v galérii Danubiana v Bratislave v réžii Antona Šulíka. Výtvarné riešenie scény: Ondrej Rudavský, Marek Kvetan, Ezechiel Zorla. Choreografia: Ján Hromada. Hudba: Peter Meliš. Dramaturgia: Stanislav Bachleda a Zuzana Sidhi Vraštiaková.

Ďalšie prehliadky Až kam sa uskutočnili príležitostne ako sprievodné podujatia medzinárodných a domácich projektov, organizovaných ACEC. Napríklad každý rok až do roku 2003 ako sprievodné podujatia Medzinárodných sympózií papiera v Ružomberku. Aj vďaka tomu začali umelci využívať viac ako materiál odevov papier a zostava tvorcov bola medzinárodná.

Pri podujatiach Až kam bola výnimočná vzájomná spolupráca výtvarných umelcov, ale aj umelcov z iných odvetví (hudobníci, choreografi, dramaturgovia, DJ a všetky ich charakterizovala mimoriadne tvorivá atmosféra. Modely prezentovali výhradne vynikajúci „amatéri”, študenti a priatelia.

 

Úryvok textu katalógu z prvej prehliadky Až kam v Bratislave:

Modely, které jsem na přehlídce viděl, mne naplnily hlubokým pohoršením. Představují si vůbec jejich autoři, že by v podobných šatech mohla soudružka zasednout na rotační uňuchadlo? Myslí si snad někdo z takzvaných umělců, že mladí soudruzi obalení gumou by našli uplatnění v Lidových milicích? Ví snad soudruh umělec, jak by žena zaletovaná

v kovové konstrukci samostatně plánovala v soustavě chozrasčotu? Předvedené modely prostě nebyly k práci, soudruzi, ale jen pro válení nějakých buržoázních fuchtlí někde na Krymu. Proto, vážení soudruzi, odcházím ze své funkce zklamán a naplněn hořkostí. Až kam to povede? Což naše celoživotní úsilí chránit pracující před zvrhlostí svobody a možností volby vyzní naprázdno?

Velký Bratr Jiří X. Doležal

FOTOGALÉRIA

Prvá prehliadka, Námestie SNP, Bratislava, 1994

 

Sprievodné podujatie pri výstave Common Space, Pezinok, 1997

 

Sprievodné podujatia Medzinárodných sympózií papiera, Ružomberok, 1997 – 2003

 

Sprievodné podujatie k Neviditeľnej výstave, Pezinok, 1999

 

Až kam – New Age, Danubiana, Bratislava, 2000

 

Sprievodné podujatie medzinárodného výtvarného projektu Art barbakan, súčasťou programu bola výstava Možnosti papiera, Varšava, 2001

 

Až kam…, Divadlo Aréna, Bratislava, 2004